MANAGE
PROJECT IMPLEMENTATION
Pendahuluan
Pengurusan projek bukanlah satu bidang yang baru, dari
dahulu sehinggalah sekarang pengurusan projek merupakan faktor utama didalam
menentukan kejayaan sesebuah projek. Melalui pengurusan projek, segala sumber
yang ada dapat digunakan dengan lebih teratur dan cekap.
Definisi Projek
Projek
secara mudahnya boleh didefinisikan sebagai satu usaha untuk mencapai sesuatu
matlamat
Secara
amnya, projek itu mengandungi beberapa elemen iaitu:
1. Matlamat
Sebuah projek itu mestilah mempunyai satu matlamat khusus yang
ditakrifkan dengan jelasnya. Tanpa matlamat yang ditakrifkan dengan jelas,
adalah dikhuatiri bahawa projek tersebut akan menemui kegagalan. Contoh
matlamat yang ditakrifkan dengan jelas “membangun
sebuah sistem maklumat pekerja bagi syarikat Haji Enterprise yang merangkumi
maklumat peribadi, maklumat gaji dan juga maklumat perkhidmatan”.
2. Masa
Setiap projek itu mestilah bersifat sementara iaitu mestilah mempunyai
satu jangkamasa tertentu untuk disiapkan. Apabila sudah cukup masa yang telah
ditetapkan, projek tersebut hendaklah ditamatkan samada ianya berjaya siap atau
tidak. Jika projek tersebut berjaya disiapkan, maka tiada masalah yang timbul,
tetapi jika projek tersebut tidak dapat disiapkan dalam jangkamasa yang telah
ditetapkan, maka pihak pengurusan perlu membuat keputusan samada untuk
menamatkan projek tersebut atau menambah masa bagi membolehkan projek tersebut
disiapkan.
3. Peruntukkan
Tanpa
sumber-sumber yang diperlukan, adalah mustahil untuk melaksanakan sesebuah
projek itu. Kesemua sumber-sumber yang diperlukan perlu ada bagi memastikan
sesebuah projek itu dapat dilaksanakan mengikut jadual. Contoh-contoh sumber
adalah seperti sumber kewangan, perisian, perkakasan komputer, tenaga pekerja,
bahan mentah dan sebagainya. Jika terputusnya sumber-sumber tersebut disebabkan
sesuatu sebab tertentu, maka ini boleh menyumbang kepada kelewatan menyiapkan
projek tersebut dan jika masalah masih berterusan, ini boleh menyebabkan kepada
kegagalan menamatkan projek tersebut.
Istilah projek digunakan untuk merujuk aktiviti-aktiviti yang tidak berulang dan
memerlukan satu selang masa tertentu untuk disiapkan. Aktiviti-aktiviti selain
dari ini dikenali sebagai aktiviti rutin.
Contoh-contoh projek : membina bangunan, membangunkan sistem
maklumat, mengecat rumah dan menganjurkan seminar. Aktiviti-aktiviti rutin yang
dilakukan tidak dikira projek walaupun ia mengandungi kesemua elemen-elemen
sebuah projek seperti yang dinyatakan diatas contohnya membeli barang dapur
untuk kegunaan harian, membasuh baju dan mengemas rumah. Perbezaan yang nyata
diantara projek dan aktiviti-aktiviti rutin ialah dari segi jangkamasa yang
diambil dan juga tahap kelazimannya. Lebih lama masa yang diambil dan semakin
kurang kelaziman sesuatu aktiviti tersebut, maka lebih bersifat projeklah ia.
Begitu juga sebaliknya, jika lebih pendek jangkamasanya dan lebih lazim sesuatu
aktiviti tersebut dilakukan, maka lebih bersifat rutinlah ia.
Secara khususnya kita boleh mendefinasikan projek sebagai satu set aktiviti-aktiviti berkaitan yang
memerlukan satu tempoh masa tertentu untuk disiapkan dengan menggunakan
sumber-sumber yang telah ditetapkan. Tanpa salah satu komponen asas ini
sesuatu aktiviti tidak boleh diklasifikasikan sebagai sebuah projek.
Perjalanan sesebuah projek itu boleh dikatakan bergantung
kepada saiznya. Ada projek yang bersaiz
kecil dan hanya dikendalikan oleh seorang sahaja, contohnya seperti mengecat
rumah. Terdapat juga projek yang bersaiz besar dan perlu dikendalikan oleh
beribu-ribu orang dan mengambil masa bertahun-tahun contohnya pembangunan sistem
pengoperasian “Windows” oleh Microsoft Corporation. Yang pastinya,
semakin besar saiz projek tersebut maka semakin komplekslah perlaksanaannya dan
semakin tinggilah kos perlaksanaannya. Secara kesimpulannya, bolehlah
disimpulkan bahawa segala perkara yang berkaitan dengan sesebuah projek itu adalah berkadar
terus dengan saiznya.
Dapatlah dirumuskan disini, kejayaan ataupun kegagalan
sesuatu projek itu bergantung kepada 3 faktor:
1. Penyesuaian
(matlamat)
a. Adakah
projek menepati objektif yang ditetapkan ataupun tidak?
2. Masa
a. Tumpukan
kepada masa kritikal untuk mengelakkan dari kelewatan
3. Kewangan
(peruntukkan)
a. Tempoh
yang lama akan menyebabkan kos yang tinggi
Definisi Pengurusan Projek
Menurut Jawatankuasa Piawaian, Institut Pengurusan Projek
(PMI), pengurusan projek boleh didefinasikan sebagai penggunaan pengetahuan,
kemahiran-kemahiran, alat-alat dan juga teknik-teknik tertentu ke atas
aktiviti-aktiviti sesebuah projek bagi memenuhi keperluan dan memuaskan
kehendak pihak yang berkepentingan bagi projek tersebut.
Pengurusan projek terdiri dari 3 fasa utama :
1. Perancangan
(planning)
2. Penjadualan
(schedulling)
3. Pengawalan
(controlling)
Perancangan Projek
Perancangan merupakan satu aktiviti yang membahagikan
kerja-kerja yang perlu dilakukan didalam sesebuah projek kepada unit yang lebih
kecil dan mudah diurus. Selain itu, perancangan juga menentukan apakah
sumber-sumber yang diperlukan bagi melaksanakan setiap kerja atau aktiviti yang
terbabit disamping menentukan tarikh mula dan akhir serta masa yang diperlukan
untuk melaksanakannya dan juga menentukan kos bagi aktiviti tersebut.
Pada kebiasaannya, perancangan merupakan satu proses yang
paling sukar dilakukan didalam pengurusan projek. Bagi memastikan sesuatu
perancangan itu berjalan lancar, kita mestilah memastikan bahawa perancangan
yang dibuat adalah realistik dan berguna. Untuk itu, kita mestilah
memperuntukkan masa dan usaha yang mencukupi bagi membuat perancangan yang baik
dan kita juga mestilah memastikan bahawa orang yang benar-benar layak sahaja
yang patut membuat perancangan untuk sesebuah projek itu.
4 aktiviti utama dalam fasa perancangan projek:
1. Menetapkan
sasaran ataupun gol projek
2. Mendefinasikan
projek
3. Mengenalpasti
aktiviti-aktiviti yang terlibat
4. Mengenalpasti
pasukan dan bahan-bahan yang diperlukan
Penjadualan Projek
Penjadualan ataupun penskedulan merupakan satu aktiviti yang
akan memberikan maklumat seperti apakah aktiviti-aktiviti yang patut
dilaksanakan dan bila ianya patut dilaksanakan. Di dalam membuat penjadualan
bagi sesebuah projek, alat penjadualan biasanya digunakan. Terdapat berbagai
jenis alat penjadualan yang boleh digunakan untuk tujuan ini, antaranya ialah
carta Gantt dan carta PERT.
4 aktiviti utama dalam fasa penjadualan projek:
1. Mengatur
aktiviti-aktiviti yang akan terlibat mengikut keutamaan
2. Membahagikan
tugas-tugas kepada ahli pasukan yang telah dilantik
3. Membangunkan
jadual pembangunan projek
4. Membangunkan
jadual bagi bahan-bahan mentah
Pengawalan Projek
Pengawalan dan pemantauan ke atas projek penting bagi
memastikan perlaksanaan selaras dengan skop, jadual dan belanjawan yang telah
ditetapkan. Laporan kemajuan amatlah perlu bagi memudahkan tugas-tugas
pemantauan dilakukan. Laporan kemajuan yang diterima boleh dibandingkan dengan
carta-carta penjadualan yang telah dibina bagi projek tersebut. Melalui
perbandingan tersebut, kita akan dapat mengetahui kedudukan sebenar kemajuan
projek tersebut. Jika keadaan memaksa, perubahan pada jadual boleh dilakukan.
3 aktiviti utama dalam fasa pengawalan projek:
1. Mengkaji
semula dan mengubah perancangan jika perlu
2. Memerhatikan
bahan-bahan mentah, kos dan kualiti
3. Menyusunatur
semula bahan-bahan mentah dan sumber manusia jika perlu
Alat Pengurusan Projek
Terdapat 3 teknik yang sering digunakan oleh pengurus projek
untuk merancang, menjadual dan mengawal pembangunan sesuatu projek:
1. Carta
Gantt (Gantt Chart)
2. PERT (Program Evaluation and Review Technique)
3. CPM (Critical
Path Method)
Carta Gantt
Carta Gantt merupakan alat penjadualan yang agak mudah dan
popular. Perwakilan cartanya yang mudah
dan ringkas menyebabkan ianya biasa digunakan untuk membuat pembentangan
berkenaan cadangan pembangunan sesebuah projek.
Secara amnya, carta Gantt merupakan satu bentuk perwakilan
bagi pembangunan sesebuah projek dengan mewakilkan sesuatu aktiviti sebagai
satu jalur mendatar dan masa yang diperlukan untuk melaksanakan aktiviti
tersebut diwakili oleh panjang jalur tersebut. Masa yang ditunjukkan didalam
carta tersebut boleh mewakili samada hari, minggu atau bulan bergantung kepada
jangkamasa bagi sesebuah projek itu.
PERT dan CPM
PERT dibangunkan
dalam tahun 1958 oleh Booz, Allen dan Hamilton untuk perancangan pengembangan pelancaran peluru berpandu
nuklear yang pertama. PERT merupakan
satu analisis rangkaian yang digunakan untuk menganggarkan jangkamasa sesebuah
projek.
CPM dibangunkan
dalam tahun 1957 oleh J.E Kelly of
Demington dan M.R Walker of DuPont
untuk industri kimia.
6 langkah yang perlu diikuti untuk membina analisis
rangkaian PERT dan CPM:
1. Mendefinasikan
projek dan menyediakan struktur pemecahan kerja (WBS- Work Breakdown Structure) iaitu penghuraian aktiviti-aktiviti
kepada aktiviti-aktiviti yang lebih kecil secara hirakikal
2. Membina
hubungan diantara aktiviti
3. Melukis
rangkaian yang menghubungkan semua aktiviti
4. Menentukan
masa bagi setiap aktiviti
5. Menentukan
laluan kritikal
6. Menggunakan
rangkaian untuk membantu merancang, menjadual, mengawas dan mengawal
aktiviti-aktiviti projek
Laluan Kritikal
Ialah laluan terpanjang melalui rangkaian. Untuk
mengurangkan jumlah masa projek, tempoh sesetengah aktiviti diatas laluan
kritikal mesti dikurangkan. Kelewatan ke atas aktiviti-aktiviti diatas laluan
kritikal akan mengakibatkan kelewatan keseluruhan projek
contoh carta CPM.
|
|||
No comments:
Post a Comment